Hemma

Standard

Vi har bott länge nu på samma ställe. Vi trivs bra här båda två (tror jag). Människorna runt omkring är fantastiska. I början kände vi ingen och stängde in oss mest på rummet. Nu har vi flera kompisar, vilket känns lite jobbigt när vi faktiskt ska lämna dem. På något sätt blir detta hemma. Lite skrämmande att behöva säga det till er hemma i Sverige. Det är klart att jag saknar Sverige jättemycket. Jag vet samtidigt att nät jag kommer hem kommer jag sakna Cape Coast jättemycket. Framför allt området där vi bor. Jag kan inte förstå att vi åker hem om tre veckor. Vi har varit här i fem veckor. Det känns som om den senaste veckan har gått fort och som att inget kommer hända denna vecka. Vädret har blivit sämre så den här veckan har alla soltorksförsök ställts in. Förhoppningsvis blir det bättre i slutet av veckan men jag hoppas samtidigt att vi får lite ledighet i helgen. Framförallt önskar jag att intenet fungerar bra och att vi båda kan komma hem med exjobb som vi kan vara stolta över att ha klarat av. För min del blir jag nöjd om jag vet att byborna verkligen kan använda soltorken och att de gör det. På så vis känns det som om jag borde åka tillbaka hit ner när sommaren kommer så att jag verkligen vet att det fungerar. Nu finns det risk att jag lämnar en tork till dem men de inte kan använda den. Samtidigt vill jag tro på att de kan. De har lika stor förmåga att lära sig saker som vi har, flera saknar bara utbildning från början och har därför inte samma grundkunskaper som jag. Detta är den största och mest fantastiska utmaningen i mitt examensarbete. Att lyckas har helt andra dimensioner än att bara få ett godkänt examensarbete. Samtidigt är det väldigt svårt att verkligen lyckas göra någon förändring. Det som är betydligt lättare är för mig att få erfarenhet från livet och kulturen här. Jag hoppas att den här erfarenheten kommer användas väl där hemma i Sverige när jag är hemma.

Lämna en kommentar